Balansboll / Pilatesboll för hund

Hund på boll

Alla som någonsin testat att själva sitta eller träna med en balansboll /pilatesboll vet att det är en bra träning som verkligen arbetar på corestyrkan samtidigt som den även tränar balansen. Samma sak gäller även för hund!

Att aktivera och träna hunden på balansboll / pilatesboll är ett suverant sätt att stärka balansen samtidigt som man håller igång alla de små stabiliserande musklerna hos hunden. Man arbetar med hundens proprioception (enkelt beskrivet kroppsmedvetenhet )

Innan du börjar med balansbollsträning, så är det ett par punkter du ska tänka på ALLTID utföra det säkert så att hunden är trygg och inte far iväg och hoppar ner och skadar sig.

  • Stabilisera bollen
  • Sele / Halsband på hunden
  • Upp / Ner från bollen görs kontrollerat och försiktigt.

Börja med att hunden får känna sig lugn och trygg runt bollen. Lägg godis på bollen och låt hunden ta dem från bollen. Arbeta sakta och metodiskt för att få dem trygga runt bollen. Gå sedan vidare med att få dem att lägga upp framtassarna på pilatesbollen. Det är nu viktigt att du säkerställer att pilatesbollen är stilla och inte far iväg. Det ska vara en säker form av aktivering. Kläm den mellan knäna eller kläm den ens sidan mot en byrå.vägg eller likande. När hunden är trygg i att lägga upp framtassarna på pilatesbollen kan man börja med den första övningen.

Börja med att göra doggy pushups – hunden lägger upp framtassarna på balansbollen och sedan ska den växla mellan att sträcka upp sig och lägga sig ner med framdelen på balansbollen. För hundar med höftproblem är detta en bra övning då de själva för sträcka ut höftmusklerna när de gör denna övning, det är därför bra att anpassa storleken på boll till hur stor hund man har.

När hunden kan detta är det dags för hunden att ha alla fyra tassarna på bollen. Håll en godisbit framför nosen på hunden och dra uppåtmot ditt ansikte samtidigt som du sakta lutar dig lite bakåt. Förstår hunden inte riktigt hur den ska ta sig upp, så kan du hjälpa den upp och lyfta upp bakpartiet upp på bollen. Är du ovan kan det vara lämpligt att vara två som hjälps åt -allt för att det ska vara en bra och säker träningsform.

Nu är det dags för övningar på bollen, bara genom att hunden sitter på balansbollen tränas musklerna. Tittar du noga på filmen kan du se hur lårmusklerna får jobba för att stabilisera och hålla balansen. För att hunden inte ska tröttna så är det bara att låta fantasin flöda och komma på olika saker att göra på bollen. Sitt, stå, snurra runt, vacker tass, high five är bara ett par övningar som visas här. När träningen är färdig kvarstår bara det sista och det är att gå ner lugnt och försiktigt från bollen så lär in en lugn nergång redan från början. Har du en mindre hund som inte själv kan hoppa upp/ner, så antingen lyfter du upp och ner eller ha bollen mot en soffa eller stol så hunden sen kan gå över på bollen. Lyfter du hunden var rädd om din egen rygg så du inte böjer, lyfter och vrider samtidigt.

Har du inte redan testat hund på balansboll– gör det NU!